توجه: این وبلاگ در این مکان دیگر به روز آوری نمیشود و به سایت وورد پرس منتقل شده است. دوستان عزیز لطفاً جهت دسترسی به آدرس جدید «ایــــنــــجـــا کلیک کنید». منتظر قدوم شما هستم. ارادتمند حمید

۳۰ بهمن ۱۳۸۸

مواظب کلاه خود باشید؟؟


یادمه زمانی که در ایران بودم، یکی از دوستان تماسی گرفت و از آنجاکه به تصوّر او زبان انگلیسی ام بدی نبود؛ خواهش کرد که یکی از اقوامشان را جهت تماسی تلفنی به زبان انگلیسی راهنمایی کنم. با آمدن او، متوجه شدم که کلافه است و از طرفی نمیخواهد که داستان را برایم زیاد باز کند؛ ولی ناچار بود. بهرحال بعد از کلی تغییر صحبت، موضوع را دریافتم. آنطورکه خودش میگفت زیاد توی اینترنت میچرخیده و گاهی با کلیک کردن روی گزینه هایی که از طرف سیستم ایمنی کامپیوتر، اخطار ورود دریافت میکرده، وارد شده و اکنون از طرف یک موسسه و یا شرکتی، برنده ی مبلغ پول بالایی شده و چون برای باز کردن حساب بانکی بین المللی تاخیر کرده، دائما ً طرف مقابلی که با آن تماس میگرفته، تغییر کرده است و حتی به او اخطار شده بود که اگر بیشتر تاخیر کند یا با کسی موضوع را درمیان بگذارد؛ پولی که برنده شده، به حسابش واریز نخواهد شد. جالبی داستان آنجا بود که آن افراد و شرکت از او خواسته بودند که مبلغ بالایی را جهت بیمه و مالیات جایزه اش، به حساب آنها واریز کند و اکنون در تلاش بود که با تماسی تلفنی از آنها، برای تهیه ی پول، بیشتر وقت بخواهد. وقتی تمام داستان را شنیدم به او اخطار کردم که بیشتر به کلاهبرداری میماند تا واقعیّت.


چیزی که بود متاسفانه این همشهری ما، از بس تصوّر دستیابی به یک پول کلان حال او را منقلب کرده بود؛ نخواست بیشتر حرف مرا گوش کند. گفتم که : خاک بر سر اون شرکتی که نتونه پول مالیات و ... را از روی مبلغ برنده شدن تو بردارند و بقیه ی آنرا به آدرس تو پست کنند و یا به حساب تو بریزند. از طرف دیگر، شرکتی که اینهمه بریز و بپاش دارد و ولخرجی میکند، چطور یک نماینده داخل ایران و یا حتی دبی ندارد تا مشکلات را کمتر کند. مهمتر اینکه، اگر راست میگویند چرا اینقدر عجله در کارشان هست و دائم شماره ی تماس و یا کشور شخصی که باید با او تماس گرفت و یا ایمیل فرستاد را عوض میکنند؟؟ از همه مهمتر اگر من و تو شانس داشتیم، اسممان «شانسعلی» بود نه حمید و... اگر قراره خدا شانسی به من بده، همین وردستم میده نه توی یک کشور خارجی. همینکه داشتم برداشت خودم را به او میگفتم، به شوخی داستانی را برایش گفتم: میگند زن یک مردی کور، نشسته بود به چاخان برای شوهر کورش و یک ریز از خوشگلی ها و ویژگیهای خوبش تعریف میکرد. وقتی سخنش تموم شد از شوهرش پرسید : حرفهام رو که باور میکنی؟ او جواب داد: نه!!! برای اینکه اگه تو واقعا ً آن طوری که میگی، بودی؟؟ آدمهای چشم دار نمیگذاشتند به من کور برسی !!!!؟؟؟ حالا اینقده آدم زرنگ و چشم دار دور و بر آن شرکت و توی خارج پیدا نمیشه که توی این همه سرها، یکدفعه اسم من برای به یغما بردن یک پول کلانی، در اومده !!!؟؟؟ گاهی وقتها به ایرانیان هموطنم حق میدهم که در آن وانفسای گرانی و درآمد بد و اوضاع خراب اقتصادی، وسوسه ی رسیدن به پولی کلان و مفت، اجازه ندهد که درست بیاندیشند؛ ولی امان از سادگی و بی اطلاعی مردم؛ و بدتر از آن امان از غرور بی جای انسانها که فکر میکنند، خودشان بهترین ها را میدانند.


بیشتر این گونه کلاهبرداری های اینترنتی معمولا ً با پایان سال مالی میلادی و شروع سال جدید و مخصوصا ً برای کسانی که به تازگی اقدام به ساخت ایمیل آی دی میکنند؛ شروع میشود. نکته ی مهم تنوّع گوناگون اینگونه کلاهبرداری هاست. مثلا ً گروهی با بهانه ی برنده شدن افراد در قرعه کشی گرین کارت و لاتاری، شروع به تماس میکنند و طرف را خوشبختی توصیف میکنند که به قید قرعه برنده شده و اکنون به اطلاعات او نیاز دارند. در بعضی مواقع پس از اخذ اطلاعات، شروع به ارسال نامه ها و یا تماس تلفنی برای حریص کردن و تشویق طرف جهت ارسال مبلغ های نقدی هزینه ها می کنند. دسته ی دیگر کلاهبرداری ها برای توجیه راستی خودشان اسامی افراد مشهوری مثل امیر فلان کشور عربی و سرمایه دار مشهور غربی را نیز بعنوان تایید کننده و حامی قرعه کشی ذکر میکنند. دوستی تعریف میکرد که حتي به موردي برخورد کرده كه يك تاجر ايراني حدود 200 ميليون تومان سرمايه اش از طريق اينترنت از دست رفت. درحالیکه فرد كلاهبردار در يكي از كشورهاي اروپاي شرقي فعاليت ميكرد (منبع روزنامه همشهري سال 1385 قسمت حوادث). دوست دیگری میگفت: براي من هم يك مورد اتفاق افتاد اما مربوط به گرين كارت نبود . اين قضيه مربوط به قرعه كشي سايت yahoo بود!!!! ( كه چنين چيزي امكان نداشت). ماجرا از اين قرار بود كه يك ايميلي به او ارسال شد كه متن بدين آن به این شرح بود : به شما تبريك ميگويم شما برنده 500000$ از سايت ياهو شديد و براي دريافت جايزه به فلان آدرس تماس بگيريد و يا ايميل بزنيد . و جالبترين موضوع اين بود ، آن فردي كه باهاش تماس گرفتم ايراني و دركشور يونان بود و اينطور وانمود ميكرد كه براي دريافت جايزه، بايد ماليات و هزينه هاي پرداخت را که جمعاً مبلغ 100$ ناقابل بود؛ به شركتشان واريز نمايم . بنده هم برايشان ايميل زدم و گفتم :بروي چشم ولي من از قيد اين جايزه گذشتم؛ شما اگر لطف كني و به حساب بنده بشرح ذيل پول واريز كني؛ با وكالت تامي كه بشما ميدهم ميتواند صاحب جايزه ام شويد: 1- مبلغ 15000 تومان خرج محضر بابت وكالت كاري 2- مبلغ 20000 تومان بابت ترجمه وكالت نامه و مهر دادگستري 3 - مبلغ 30000 تومان هزينه پست پيشتاز بابت ارسال وكالت نامه رسمي به كشور يونان 4 - هزينه اياب و ذهاب هم از جيب مبارك خودم و نوش جان شما. جالب اینکه بعد از آن ديگر سروكله اش در ايميل بنده پيدا نشد و فهميد به جاي سفتي برخورد کرده است.

کلاهبرداریهای اینترنتی( lottery scam ) در دنیا معروفند و شما میتوانید با تایپ عبارت fake lottery winning scam email و سرچ در اینترنت به سایت مورد نظر دسترسی پیدا کنید و ببینید که از انگلیس برای خیلیها ارسال شده و هر سال ارسال میشود(نطرات کاربرانش را هم ببینید که نمونه های مشابهی دریافت و گول خورده اند) ویژگی مهم بسیاری از آنها، وجود اسمهای عربی و شبیه به فارسی است که خود را وکیل Barrister معرفی میکند و ادعّا میکند که شخصی پولداری مرده و ارثیه ی او طی قرعه کشی به نام شما تعلّق گرفته و ... این نوع ایمیلهای کلاهبرداری سالهاست که در اینترنت هستند و معروفند به EAAS lottery و یاEuro Afro Asian Sweepstakes Lottery که معمولا از کشورهای هلند ،اندونزی و افریقای جنوبی و نیجریه ارسال میشوند. اولش به شما میگن برنده چند صدهزار دلار یا یکی دو میلیون دلار شده اید. بعدش از شما اسم ادرس تلفن شغل و غیره میپرسند. بعدش میگن با نماینده ما ،مثلا اقای ایکس که یک وکیل در مثلاً اندونزی است تماس بگیرید. بعدش هم به شما میگن که برای دریافت "جایزه" باید مالیات و کارمزدهای دولتی اش را فورا بپردازید و میگن که هیچ کدام ازین اطلاعات را هم به کسی بروز ندهید وگرنه جایزه تون باطل میشه... خلاصه از صدها نفر اینجوری هزاران دلار پول میگیرند و ناپدید میشوند.

تنها پیشنهاد من به شما این است که هیچگاه چنین ایمیلهایی را باز نکنید...آنها را حذف کنید. این آدمها، حتی اگر بهشون تلفن هم کنید، با زبان بازی و حرّافی شما را گول می زنند.... از طریق ایمیل هم با استفاده از کدهای مخرب وارد کامپیوتر شما شده و اطلاعات بانکی و کردیت کارت و غیره شما را بدست می آورند. برای تجره هم شده، توی گوگل E.A.A.S. Lottery Email Scam را سرچ کنید. وبلاگ http://lottoscams.blogspot.com/ هم پر است از آرشیو بزرگی از انواع مختلف این نوع کلک های اینترنتی... حتی شما اگر اولین جمله های اینگونه ایمیلها را در گوگل سرچ کنید؛ مثلا ً همین جمله ی معروفی که شما را برنده ی خوش شانس گیرین کارت آمریکا معرفی میکندYou are among the lucky-selected winners-of the U.S. Green Card lottery اولین لینکی که باز میشود؛ سایت ScamWarners است. Scam یعنی کلاهبرداری و Warner هم یعنی هشداردهنده. این سایت، مکانی است برای هشدار در مورد کلاهبرداری‌ها. توی همون لینک می‌بینید که نوشته: این ایمیل کلاهبرداری و غیر واقعی است.

نمونه هایی از آن: «من وکيل يه آدم پولدارم که توي حادثه سونامي مُرد، الان چون کسي رو نداره، مي‌خوام پولهاش رو بالا بکشم، اما تنهايي نمي‌تونم. تو بيا شريک بشو و شماره حسابتو بده، تا با هم کار کنيم. سهم توام 30%. مواظب باش به کسي نگيا» در اين حالت شما حتي به فکر چونه زدن و بالابردن سهمتون هم ميفتين. اون يکي ميگه: «من کارمند يه بانکم که مشتري کاردرست ما توي عراق کشته شد. حالا چون هيچکس نمياد دنبال حساب کتابش، بانک ميخواد همه پولشو به نفع دولت ضبط کنه. حالا تو بيا شريک شو، منم همه جوره به کاراي بانکي واردم. پول رو بايد از کشور خارج کنم. ميريزم به حساب تو، بعد هم خودم ميزنم به چاک» حالا سخن من به شما دوستان عزیز اینه که اگه پول مفتی دارید و نمیدونید که چطور آن را آتش بزنید، بنده سراپا درخدمتم؛ تعارف نفرمایید

۳ نظر:

ناشناس گفت...

aza.joon

merci :)

از دیار نجف آباد گفت...

همراه همیشگی«ازا.جون» خوشحالم که پسندیدید؛ باز تشریف باورید. بدرود
اراتمند حمید

ناشناس گفت...

سلام واقعا ممنونم از آگاه سازی مردم.
برا من هم امیلی اینچنینی اومد و من اصلا خوشحال نشدم و تعجب هم نکردم چون واضح بود که کلاهبرداری یا چیزی شبیه اونه.
www.sure.blogfa.com مزد عمل خوبت به سایت من ببیا و بهترین جعبه لایتنر کم حجم برا کامپ و موبایل رو دانلود کن و به دوستات هم بگو، چون واقعا چیز باحالیه.