توجه: این وبلاگ در این مکان دیگر به روز آوری نمیشود و به سایت وورد پرس منتقل شده است. دوستان عزیز لطفاً جهت دسترسی به آدرس جدید «ایــــنــــجـــا کلیک کنید». منتظر قدوم شما هستم. ارادتمند حمید

۹ تیر ۱۳۸۹

اسمهای مختلف توالت در آمریکا

گویند در نجبباد مردی بود که ریش بلند و انبوهی داشت...روزی شخصی از او میپرسد که شبهنگام و موقع خواب آبا ریش خود را زیر پتو میگذارد و میخوابد و یا روی پتو؟ او که تاکنون به این موضوع دقیق نشده بود از سوال کننده وقت میخواهد تا آن شب موقع خواب دقت کند و فردا صبح جوابش را بازگوید... صبح هنگام شخص سوال کننده به سراغ آقاریش بلند میرود تا پاسخ سوالش را بپرسد.

امـّا وقتی آقا ریش از درب خانه بیرون میاد؛ هنوز روبرو شده نشده؛ شروع میکند به ناسزاگویی!!! سوال کننده در حالیکه شوکه شده بود دلیل فحش و ناسزاها را میپرسد؟ جواب میشنود که: تمام شب بیدار بودم و هیچ نتوانستم بخوابم. چون وقتی ریشم را زیر پتو میگذاشتم؛ شک میکردم که نکند باید بیرون از پتو باشد!؟ وقتی بیرون پتو میگذاشتم باز شک میکردم و آن را به زیر پتو فرو میکردم و... خلاصه تمام شب از این شک و تردید بیدار و در عذاب بودم و هیچ نخوابیدم و....

حالا شده حکایت قصـّه ی من که در نوشته ی قبلی از سوزش کف پا گفتم و وقتی نظرها را میخواندم تازه فهمیدم که من تنها نیستم و بسیاری به این مشکل دچارند. ولی قسمت مهم داستان اینه که خدا میدونه که تازه چند نفر از خوانندگان این وبلاگ شب هنگام متوجه داشتن این مسئله شده اند و باز خدا میداند که تا چه حدّ مرا به باد فحش کشیده اند؟؟ خدا از سر تقصیرات همه بگذرد... حلالم کنید و اگر خواهان جبران این مصیبت عـُظمای یادآوری کف پا سوزی هستید همینجا بخواهید که من یکی تاب پرس و سوال آن دنیایی(اگه وجود داشته باشه؟)ندارم...خب بریم سراغ یه مطلب کوتاه:



در بیشتر کشورها علامت W.C بیانگر محلی است که همه ی آدمها از فقیر و پولدار گرفته تا... به آن نیاز پیدا میکنند. بد نیست بدانید که در آمریکا سوای افراد کمی که این مکان را با تلفظ فرانسوی آن Toilet یا همان «توالت» میشناسند؛ بیشتر از عبارت Rest Room = مـُستراح استفاده میکنند. با این حال بد نیست اسامی دیگر آن را نیز بدانید که در موقع ضرورت بتوانید این مکان مهم و بسیار حیاتی را به سرعت بپرسید و پیدا کنید:

*** Bath Room که بیشتر به توالت و حمامی که در یک اتاق قرار دارد میگویند.
*** Wash Room که همان برگردان W. C = Wash Center یا «دستشویی» است.
*** Water Closet یا همان عبارت عامیانه ی «خلاء» و «دست به آب» است.
*** Boys Room یا Girls Room که تقریباً معادل «مردانه» و «زنانه» باید ترجمه کرد.
*** Crapper که در اصل نام مارک و کسی است که توالتهای فرنگی امروزی را به بازار ارائه کرد. جوانان این کلمه ی Crap را در گفتگوهای عادی خود وقتی که عصبانی میشوند بسیار بکار میبرند و تقریباً به معنی «ا َه» است.

گفتنی است که اگر در کشورهای عربی و دُبی شلینگ آبی در «حمامات» وجود داشت؛ اینجا محکومی با وسواسهایت کنار بیایی. هرچند برای موارد اولیه، آقایان میتوانند بصورت ایستاده نیز رفع حاجت کنند؛ ولی برای امور ثانوی، همه مجبورند با استفاده از دستمال کاغذی و استفاده از لگن توالت فرنگی اونورش کنند و در عوض زود به زود و هر روزه به حمام بروند.

البته در بیشتر مکانها روکشی کاغذی و نازکی وجود دارد که شما با گستراندن(پهن کردن آن)بر روی توالت فرنگی و نشستن بر روی آن میتوانید کمی بر نگرانی خود از کثیف یا نجس بودن آن کنار بیایید و اصلاً سفارش نمیشود که به روش ایرانی وار و نشسته از آن استفاده کنید که لیز بودن سطح کاشی لگن همان و به زمین خوردن شما و خدای نکرده شکستن دست یا پای شما همان.

استفاده از دستمال تر Wet Wipes شاید گزینه ی خوبی باشد برای کسانی که دچار سوزش پس از مدفوع میشوند. با اینحال یکی از نشانه هایی که با آن میتوان به ایرانی و بخصوص مسلمان بودن صاحب منازل پی برد؛ وجود آفتابه هایی لوله باریک مخصوص آبیاری گل و گلدان است که شما هم میتوانید با مراجعه به بخش گل و گیاه مغازه هایی مثل «والمارت و...» بیابید و بخرید.

**** بعد نوشت: در آرایه های ادبی و شعری، هرگاه دو شاعر از یک موضوع شعری(بدون اینکه سرقتی ادبی کرده باشند) بسرایند به آن «توارد» گویند... پس از انتشار این نوشته، طی وبگردی که داشتم متوجه شدم یکی از وبلاگنویسان خوش ذوق ساکن در استرالیا نیز به نوعی در همین رابطه مطلب نوشته است... پیشنهاد میکنم به موضوع «آفتابه» در وبلاگ«خزعبلاتی به رنگ انار-اینجا» سری بزنید.

۹ نظر:

نیک ناز گفت...

واقعاً خرسند شدم از این اتفاقِ ادبی "توارد"...و البته کلی خندیدم از اینکه موضوع مورد بحث چنین چیزی بود! ممنون از کامنتتون

دلخوش باشید و متوارد :)

امی گفت...

مثل اینکه توارد در این مورد زیاده ! چون منم یک مطلب از آرش در همین مورد توی مهاجرسرا خونده بودم و یک نفر هم یک عکس وحشتناک گذاشته بود از کسی که می خواسته به سبک ایرانی روی توالت فرنگی بشینه اما کاسه توالت شکسته و پاش رو به طرز فجیعی شکافته بود.
این قضیه ای که بهش اشاره کردید برخلاف ظاهرش خیلی هم مهمه و فکر می کنم یکی از دردسرهای ایرانی هاست که به این نوع توالت ها عادت ندارن ، فقط من نمی دونم این غربی ها چرا یک شیر آب و شلنگ کنار دستشویی هاشون نمی ذارن ؟ خیلی سخته ؟ چطور می تونن اینقدر کثیف باشن ؟ از خودشون بدشون نمیاد ؟

Hel. گفت...

:)))
عجب!
کلی به گنجینه ی واژگانم اضافه شد!

نگاهی نو گفت...

در سفری که به سوئیس داشتم چیزی که خیلی جالب بود دستشویی فرنگی اشون بود که اصلا نیازی به تمیز کردن سطح نشیمن گاه ان نبود.قبل از استفاده از دستشویی دگمه ای را فشار می دادیم دستگاهی جلو میامد و در عرض یک دقیقه کل سطح رویه توالت را با بخار و مواد می شست بعد خشک می کرد که قابل استفاده باشه.
واتر کلازت را من اصلا نشنیدم که کسی اینجا استفاده کنه
در ضمن عکس جنگل و نور در پست جدید گذاشته شده

amir mohammad گفت...

سلام آقای همشهری عزیز! من هر روز مطالب وبلاگ شما را می خوانم.راستش از طرفدارای پر و پا قرص مطالب و خاطرات شما هستم.ای کاش خاطرات تون را زودتر به روز کنید.
گفتم همشهری! من اصالتا خوانساری هستم و شما نجببادی ولی از اونجایی که شما به خوانساری ها میگید همشهری و مثل اصفونیا نیستید! من از صمیم قلب شما را دوست دارم. راستش یکی دیگر از دلایل علاقه من به شما شباهت خیلی زیاد شما با معلم ادبیات دوران دبیرستان ما آقای سعادت هست.البته ایشون در اراک ندریس میکنند و من عاشق ایشون هستم.خیلی خلق و خو اخلاقشون شبیه شماست.همینطور مطالب زیبا و قشنگی که تو سایت مهاجرسرا مینویسید واقعا من را طالب کلام و نوشته های شما کرده.امیدوارم که هر کجا هستید موفق و پیروز باشید.

ناشناس گفت...

جهت اطلاعتان کلمه W.C اینجا در آمریکا کاربردی ندارد و اکثرا از معنی آن بی اطلاع هستند مگر آنها که اروپا رفته اند و اشنا با این واژه هستند

مریم گفت...

علائم و مقررات دستشویی هم خییییلی مهمند که باید بهشون توجه بشه:)

! یعنی جیش ممنوع حتی یه قطره (تابلوش هم زرده)
؟ هم همون معنی رو میده برای نامبر تو یعنی پی پی ممنوع حتی یه ذره

از دیار نجف آباد گفت...

با سلام و درود خدمت همه ی عزیزان
___________________________________
خانم نیک نازگرامی
از اینکه قدم رنجه کردید متشکرم... شما نیز متوارد و شاد باشید!!
---------------------
امی نازنین
از دستنوشته ی زیبای آقا آرش در این مورد با خبر بودم و هستم.
آنچه که برایم جالب بود اینکه در یک روز و ارسالهایی تقریباً همزمان هر دوی ما درباره ی یک موضوعی حرف زده بودیم که اتفاقاً مهم است و مورد نیاز.
در مورد سوالتان که چرا شیلنگ آب و ... نیست؟ بیشتر مراکز اسلامی و یا افراد شخصی خود اقدام به وصل کردن شیلنگ آب و گذاشتن آفتابه میکنند؛ ولی فراموش نکنید که تمام چهارچوب و کف و تاق(طاق) و بدنه ی خانه های آمریکا از چوب و تخته و رنگ و کاغذ ساخته شده و نشت و چکه ی آب همان و فروریختن خانه همان.
-------------------
هلن جان
پیشکش.... از اینکه برایتان آموزنده بود؛ خوشحالم.
-------------------
نگاه نوی گرامی
پس بازم به سویسی ها که جلوترند... بنده منظورم ذکر واژه های مختلفی بود که احتمال به شنیدن آن وجود دارد و ای بسا کسی هم با واژه ی«واتر کلازت» بکار ببرد.
از بابت آپلود عکس هم متشکرم
------------------
امیر محمدجان
ای همزبان، هموطن، هم استانی، هم شهری..... و از همه مهمتر همدل عزیز... خوش آمدید.
چشم.... هرچند از دفترچه ی خاطرات ثبت شده ی روزهای اولـّم چند صفحه ای بیشتر باقی نمانده؛ ولی سعی میکنم در اولین فرصت بقیه ی آن را نیز منتشر کنم.
در آخر خوشحالم که مرا با دبیر ادبیات خوبتان تشبیه کرده اید... همه ی ما ایرانی ایرانی نژاد هستیم و بس.
------------------
ناشناس عزیز
ممنونم از اطلاعاتتان....
------------------
مریم خانم
نمیدونم دستم انداخته اید یا نه؟؟ ولی من تا حالا نشنیده بودم و بهتر است بگم دقت نکرده بودم و برام بسیار بسیار جالب و آموزنده بود.
___________________________________
با آرزوی موفقیت روزافزون همه ی شما عزیزان
پیروز باشید....بدرود...ارادتمند حمید

Ako گفت...

با یه کمی تاخیر!
خیلی فن لود، قبلا هم یه مطلبی راجه به سرپایی چیز کگردن خونده بودم، فقط این دفعه با صدای بلند برای همه همکارا خوندم: بچه ها یکی از اساتید ادبیات تو آمریکا تو وبلاگش نوشته... و خلاصه کلی خندیدیم!