توجه: این وبلاگ در این مکان دیگر به روز آوری نمیشود و به سایت وورد پرس منتقل شده است. دوستان عزیز لطفاً جهت دسترسی به آدرس جدید «ایــــنــــجـــا کلیک کنید». منتظر قدوم شما هستم. ارادتمند حمید

۲۹ خرداد ۱۳۸۹

تولـّد مکزیکی



عکس روبرو متعلق به یکی از مهمانانمان خانم دکتر ق. میباشد که هر 6 ماه یکبار جهت فعـّال سازی گرین کارتشان تشریف میاورند و شما ایشان را با کلاه مخصوص مکزیکی و بستنی خامه و عسلی مخصوص رستورانهای مکزیکی میبینید.



آقا ما توی قسمت قبلی به خاطر بی اطلاعی!!! اسم یه آبمیوه ی مکزیکی را اشتباهی«مارگاریتا و تکیلا» نام بردیم و نگو که اینها از نوع نـجـسـّی بوده اند!!! عجب این اشتباه من باعث سو تفاوت(تفاهم) شد!!؟؟ آقا باور کنید من اصلاً به این جور کوفتی ها لب نمیزنم!! بلکه .... باور کنید آ آ آ آ !!!

خب حالا که از رستوران مکزیکی اسمی به میان آوردم اجازه بدهید که درباره ی آن مختصر توضیح بدهم. همانطور که میدانید توی آمریکا از عبارتهای اختصاری و کوتاه بسیار استفاده میکنند. یکی از این عبارتها T.G.I.F است که معمولاً روزهای جمعه از خوشحالی اینکه آخرین روز کاری هفته است و وقت استراحت و خوشگذرانی این حروف اختصاری را در معنی«خدا را شکر که جمعه است» Thanks God Is Friday به کار میبرند و در همین راستا جمعه شب را که حکم عصر پنج شنبه ی ایران دارد به عوض سرمزار و زیارت اهل قبور و ... راهی رستورانها و ... میشوند.

رستورانهای مکزیکی از جمله مکانهایی اند که اجازه دارند ضمن ارائه ی غذاء(توجه نوشتاری صحیح این کلمه چنین است و بطورعمد اینگونه ثبت شده است) و خوراک، نوشیدنی هایی از نوع «ماءالشعیر»!!! و بخصوص ترکیبات الکلی به مشتریان عرضه کنند. همین است که باعث شده بازار کار خوبی برای اهالی آن کشور داشته باشد و البته صرف غذاء سببی باشد تا افراد زیر 18 ساله نیز اجازه ی ورود داشته باشند. راستش ما هم در کنار دیوید و کریستینا(مادر- پدر بزرگ خوانده ی بچه هایم) یکی از برنامه های ثابت عصرهای جمعه مان همین است. چراکه علاوه بر صرف چیپس های خوشمزه ای که از آرد ذرت تهیه شده و همراه با سس گوجه و فلفل مخصوصی که به «سالسا» معروف است؛ حسابی میچسبد. جای شما خالی در کنار هم شام شبی میزنیم توی رگ و همین بهانه ای میشود برای بیرون رفتن از خونه.

البته بیشتر ترکیبات غذایی مکزیکی تقریباً یکسان است و بجز غذاهایی که مخصوص گیاهخواران عزیز است و فقط از سبزیجات تشکیل شده است؛ گوشت قرمز و مرغ در کنار لوبیای کوبیده شده و برنج از موارد تشکیل دهنده ی اصلی است. به نوعی میتوان گفت که بیشتر غذاهای مکزیکی در داشتن یک مورد کم تر و یا یک مورد بیشتر تفاوت دارند. بقول یکی از دوستان: در یک مورد یکبار پنیر آب شده روی همه ی غذا را پوشانده است و دیگر بار فقط روی نان . در یک مورد لوبیای کوبیده کنار بشقاب قرار دارد و در مورد دیگر با گوشت به صورت مخلوط در نان پیچیده شده است و ....

در کنار قاب عکسها و نقاشی هایی که از دیدنی ها و مردم کوچه و بازار مکزیک آویزان در و دیوار است؛ یکی از دیدنی های مراسم مکزیکی، سرود تولـّد خواندن آنان است. هرباری که مهمانی از ایران داشته باشم؛ ولو شده الکی بگویم که روز تولـّد اوست؛ ترتیبی میدهم تا مسئول و چندتا از گارسونهای مکزیکی با گذاشتن کلاه گرد و بزرگ مکزیکی روی سر مهمانم نه تنها سرود تولدی به زبان اسپانیایی(مکزیکی) بصورت کــُر بخوانند؛ بکله در پایان سرود با چرخاندن یک وسیله ای چوبی شبیه به جقجقه(جغجغه) ی کودک چنان صدای گوشخراشی تولید میکند که ناآشنایان به این صدا را برای لحظه ای شوک زده میکند و در عوض من اصفونی فرصت میکنم تا دیگران سرشان به خنده و .... بند است؛ از خودم با خوردن بستنی - کیک رایگانی که بخاطر جشن تولـّد میاورند؛ پذیرایی کنم....

۱۱ نظر:

Ako گفت...

به به! خوش بگذره!
می گم یعنی هر دفعه می گید تولد این دوستمونه؟!! اونام می آن تولدت مبارک می خونن؟ بعدشم کیک مفتی؟ دهنم آب افتاد!

از دیار نجف آباد گفت...

با سلام خدمت شما
نه عزیزم یه روز تولـّد منه، یه روز این یکی بچه، یه روز اون یکی و حتی کریستینا و دیوید رو هم از راه به در کرده ایم و با این شیوه ی ایرانی وارمون آشناشون کرده ایم. البته گاهی هم در سال دوسه بار سالروز تولـّد میگیریم!!! کسی که نمیاد شناسنامه مون رو چک کنه!! اینجا آمریکاست و به حرف طرف اعتماد دارند و خب دودش هم توی چشمشون میره و باید هی کیک بیارند.
ارادتمند حمید....بدرود

Hel. گفت...

:)
چه باحالن این مکزیکیا!

امی گفت...

چقدر از این قسمت آخر پستتون خنده ام گرفت که گفتید سر بقیه رو الکی گرم می کنید و خودتون مشغول خوردن می شید !
راستی بازم تشکر می کنم از اینکه وقت گذاشتید و با حوصله جواب ایمیلم رو دادید.

امی گفت...

یه سؤال : این ذرت مکزیکی که چند وقتیه هر کسی تونسته یه دکه کوچیک کنار خیابون زده و خلق الله رو با یک لیوان کوچیک سرکیسه می کنه ، واقعاً از اونجا اومده ؟ اونم با این طعم و ادویه ایه که ایرانی ها بهش می زنن ؟

Noisiervampire گفت...

LOOOL (laughing out loud) this post was funny!

مکزیکیها باحالنا! حتما وقتی اومدیم آمریکا باید به یه رستوران مکزیکی بریم! :D
به نظر میاد غذاهاشون خوشمزه باشه! delicioussssss ....

الهام گفت...

سلام خوشا به حال من كه همشهري خوبي چون تو دارم.آنقدر زيبا و دلچسب از رستوران مكزيكي تعريف ميكني گويي من همان جا به ضيافت كيك و بستني آمده ام هر موقع تولد گرفتي التماس دعا!جاي ما را خالي كن.

الهام گفت...

سلام خوشا به حال من كه همشهري خوبي چون تو دارم.آنقدر زيبا و دلچسب از رستوران مكزيكي تعريف ميكني گويي من همان جا به ضيافت كيك و بستني آمده ام هر موقع تولد گرفتي التماس دعا!جاي ما را خالي كن.

از دیار نجف آباد گفت...

با سلام و درود بر تمامی عزیزان
___________________________________
هلن دوستداشتنی
از گروه مهاجرانی که ما ایرانیها حس نزدیکی و هم حسی بیشتری با آنها داریم همین مکزیکیها هستند.
هرچند که بیشتر آمریکاییها با چشمی همچون اعتبار افغانی هادر ایران به آنها نظر دارند.
--------------------
امی عزیز
پاسخگویی ایمیل شما عزیزان در حدّ توانم وظیفه ای است که به آن افتخار میکنم و شرمنده ام که نتوانستم آنطور که باید راهنمایی تان کنم.
در مورد ذرّت مکزیکی من اطلاعی ندارم و ای بسا که از اطراف شهررضا و شیراز و یا حتی گرگان و شمال ایران آمده باشد و اسمی خارجی سببی باشد برفروش بیشتر و شاید هم که بذر آن از آمریکای شمالی آمده باشد. گفتنی است که در آمریکا انواع و اقسام ذرّت در رنگهای گوناگون(بنفش، مشکی و...)دیده ام که بعضی از آنها را برای جشن «هالوین» جهت دکوراآرایی استفاده میکنند.

---------------------
ومپایر نازنین
از جمله غذاهایی که به ذائقه ی ما ایرانیان نزدیک تر است غذاهای مکزیکی است ولی بیشتر از یک یا دوبار در هفته آنچنان مطلوب نیست و البته ذائقه ی افراد متفاوت است و ای بسا بسیاری که بیشتر دوست داشته باشند.
---------------------
الهام گرامی
و خوشابحال من که همشهری های خوش ذوق و اهل دلی همچون شما دارم که سری به یکی از نجببادی های دور از شهر و دیار میزنند.
مطمئن باشید که لذت حال خوبم را نه تنها با شما بلکه با همه دوستان تقسیم خواهم کرد.
___________________________________
موفقیت و پیروزی روزافزون شما آرزوی قلبی من است... پیروز باشید....بدرود...ارادتمند حمید

ناشناس دوست داشتنی گفت...

آقا این نظر من کوش ؟

از دیار نجف آباد گفت...

ناشناس خیلی خیلی دوستداشتنی
ضمن عرض سلام و درود
باور کن من غیر از این دستنوشته ی شما چیزی دیگه ای بدستم نرسیده!!! کوفتش بشه این اینترنت که پیامهای قشنگ شما رو توی هوا میبلعه.

بهرحال درخدمت هستم....ارادتمند حمید